חטיפי בריאות - קצת יותר מידע עליהם...

האם חטיפי הבריאות באמת בריאים? האם הם מקיימים את ההבטחות הרבות שמודפסות על האריזה? בחינת 13 חטיפי בריאות מגלה שמרביתם מבטיחים הרבה ומקיימים חלקית, אם בכלל.

ההבטחות על גבי עטיפות חטיפי הבריאות מבטיחות בדרך כלל מוצר דיאטטי, טבעי ובריא, אבל על פי רוב אינן עומדות במבחן המציאות. בסיוע הדיאטנית מריאנה אורבך משירותי בריאות כללית בחנו 13 חטיפי בריאות. רובם לא יותר בריאים מבמבה.

חטיפי הבריאות הם כבר לא רק מוצר שכיח על המדפים, אלא גם חלק מאורח החיים אצל רבים. אם כארוחת ביניים נוחה וזמינה, לפני אימון ספורט או אחריו, או סתם באמצע יום עבודה, כשמתחשק משהו קל. כשאנחנו פותחים את העטיפה אנחנו מנחמים את עצמנו שלפחות הם בריאים יותר מחטיפים רגילים.
אבל האם חטיפי הבריאות באמת בריאים? האם הם מקיימים את ההבטחות הרבות שמודפסות על האריזה? בחינת 13 חטיפי בריאות מגלה שמרביתם מבטיחים הרבה ומקיימים חלקית, אם בכלל.
רכשנו 13 חטיפים המבטיחים בשמם או על האריזות תועלות בריאותיות שונות. הגשנו את רשימת הרכיבים וההבטחות לבחינתה של הדיאטנית מריאנה אורבך משירותי בריאות כללית. הדיאטנית, שבחנה את החטיפים מנקודת ראות מקצועית־ בריאותית, לא יכלה לזהות את המותגים או את שמות היצרנים. רוב החטיפים שנבחנו נקנו בחנויות טבע וחלקם ברשתות השיווק הרגילות. בשורה התחתונה, למרות היומרות הרבות שעוטפות את עולם חטיפי הבריאות הצומח במהירות, רוב אלו שנבחנו לא שונים מהותית מסתם חטיף.
"אחד הרכיבים החשובים למי שמתיימר לספק תועלת בריאותית הוא העושר בסיבים. רוב החטיפים לא ענו על הדרישות ולא היה להם יתרון תזונתי מעבר לבמבה עם ויטמינים‭,"‬ קובעת אורבך. אז מה מצאנו בבדיקה?

מבטיחים ולא מקיימים

חטיפי בריאות

Chewy granola bars

אנרג'י דיילי של שטראוס גרופ, חטיף דגנים עם בננה. 17 שקל למארז של 6 יחידות ‭.(10)‬
ההבטחות: בשפע. בין השאר: לאורח חיים נכון עם קומפלקס ויטמינים בתוספת דגנים מלאים, תורם לאורח חיים בריא ומאוזן יותר .
המציאות: אחד החטיפים המפורטים ביותר מבחינת ההרכב התזונתי מבין החטיפים שנבחנו, אך הגשת המידע על האריזה עמוסה מדי ומקשה. למרות שזהו חטיף שמטיף לבריאות, הוא מכיל ברשימת הרכיבים ארבע פעמים סוכר בשמות שונים. כמות החלבון בחטיף נמוכה יחסית ‭1.5 -‬ גרם ליחידה. תוספת הוויטמינים והמינרלים משמעותית בפרט כאשר מדובר בחטיף עם כמות קטנה יחסית של קלוריות, כשבדרך כלל מדובר בעשירית מהכמות היומית המומלצת. ויטמין סי אף מופיע בכמות של 24 מ"ג לחטיף – למעלה מרבע מהכמות היומית המומלצת ‭90)‬ מ"ג‭.(‬ עם זאת, ההבטחה "גורם לאורח חיים בריא ומאוזן" איננה עומדת במבחן המציאות. תזונה יומית מאוזנת תורמת לאורח חיים כזה, חטיף – גם אם יהיה מוצלח – לא מבטיח תזונה מאוזנת.
בשטראוס גרופ מסבירים: עמלי חביב־מסיקה, הדיאטנית הראשית של הקבוצה, אמרה כי ההבטחה לאורח חיים מאוזן ובריא מתבססת על שילוב בין מוצר נוח המתאים לצריכה 'על הדרך' מחוץ לבית, בין הארוחות או כתחליף לארוחה קלה. האיזון המוצהר על גבי האריזה מתייחס לאיזון שבין המרכיבים התזונתיים, נוחות צריכת החטיף והטעם .
שורה תחתונה: למרות שהוא לא ישנה לכם את החיים, מדובר בחטיף דל קלוריות מוצלח.

חטיף שקדים וצימוקים של הרדוף (יצרן: שנדיז, קנדה‭,(‬ חטיף שקדים וצימוקים אורגני. ‭25.99‬ שקל למארז של 6 יחידות ‭.(9)‬
ההבטחות: בשפע. בין השאר: פתרון מצוין לארוחת ביניים בריאה, מזינה וטעימה. בחטיף אחד 10% מתצרוכת הסיבים היומית המומלצת. מתאים גם לאלו הסובלים מיתר לחץ דם ורגישים לנתרן . מפורטים יתרונות המזון האורגני, ביניהם כמשלימים את הוויטמינים והמינרליים החיוניים . ללא תוספת סוכר.
המציאות: גרועה. מוגדר כחטיף שקדים וצימוקים, כשבפועל השומשום הוא הרכיב הדומיננטי. מובטחות 110 קלוריות לחטיף, אך חישוב מדויק מגלה כי בחטיף בודד 113 קלוריות – הבדל זניח, אבל למה לא לדייק?
ההבטחה לחטיף ללא תוספת סוכר מטעה. אומנם לא הוסיפו סוכר, אבל גם סירופ אורז וסירופ אגבה הם למעשה סוכר. לא עומדים בהבטחה המתייחסת לסיבים: התצרוכת היומית המומלצת היא 38 גרם ועשירית ממנה היא ‭3.8‬ גרם, כמעט פי ארבע ממה שמכיל החטיף ‭1)‬ גרם‭.(‬ החטיף מבטיח השלמת ויטמינים ומינרלים, אבל בפועל אין שום פירוט כמה מהם הוא מכיל. פרט לכך החטיף סובל מתכולת שומן גבוהה – קרוב למחצית מהקלוריות מקורן בשומן.
בהרדוף מסבירים: החטיף הינו חלק מסדרה בטעמים, שאחד מרכיביה המרכזיים הינו שומשום. התוספות הן הגורם המבדל ביניהם, ולכן החטיף קרוי על שם התוספת. טעמו המתוק של החטיף מושג באמצעות רכיבים אורגניים טבעיים שאינם סוכר ההרכב התזונתי הינו 110 קלוריות ליחידה של 25 גרם, אם כי עלולות להיות סטיות קלות במשקל והערך הקלורי של החטיף עשוי להשתנות במעט, אבל כל שינוי עומד בדרישות התקן והסטיות המותרות על פיו. לגבי הסיבים התזונתיים – אכן נפלה טעות ואנו נפעל לתיקונה המהיר .
שורה תחתונה: למי שלא מתחשב בהבטחות, מדובר בפתרון לא רע לארוחת ביניים – בתנאי שאתם לא מוגבלים בצריכת סוכר או פחמימות.

חטיף דגנים ושוקולד חלב של שופרסל. ‭12.99‬ שקל למארז של 6 יחידות.
ההבטחות: רבות. בין השאר: אנרגיה של בריאות. שובר את הרעב. שילוב של פחמימות, חלבונים ושומנים במנה אחת הוא שהופך את חטיפי הבריאות למיני ארוחה – וזה יתרונם הגדול. שילוב של 4 סוגי דגנים: שיבולת שועל, תירס, אורז וחיטה. הוא מקור לפחמימות מורכבות המקנות תחושת שובע לאורך זמן. השוקולד ידוע גם כמעורר בזכות חומר הדומה לקפאין הפועל על הגוף כמעורר וממריץ קל. הפחמימות נותנות לגוף תחושה של אנרגיה .
המציאות: גרועה, וההבטחות אפילו מכעיסות מול הרכיבים שנמצאים בחטיף בפועל. הרכיב המרכזי בחטיף הוא סירופ גלוקוזה עתיר פרוקטוזה, המעיד גם על כך שחלק נכבד מהפחמימות בחטיף מגיעות מסוכר ולא מהדגנים המהוללים. במוצר שמנים פשוטים שלא נחשבים לבריאותיים – דקלים וקוקוס. השומן הרווי מהווה כמעט 50% מהשומן שמכיל המוצר לשילוב סתמי של ארבעה דגנים כמעט אין משמעות כשכמות הסיבים היא בפועל כל כך קטנה ‭0.8)‬ גרם‭.(‬
בשופרסל מסבירים: אפי רוזנהויז, מנכ"ל שופרסל מסר כי בדקתי, ויש אמת בטענותיכם. בעקבות פנייתכם נשנה את הכיתוב על האריזות. השימוש במילה 'בריאות' משייכת את החטיף לקבוצת חטיפי הבריאות, מה שאיננו נכון. נרשום עליו 'חטיף דגנים ושוקולד' .
שורה תחתונה: לא מתאים למי שמחפש בריאות, וגם לא מתאים כחטיף לספורטאים בגלל כמות השומן הגבוהה.

פאואר קראנץ' של תמינג פודס, קנדה, חטיף מצופה על בסיס חלבונים במילוי קרם עוגיות שמנת ‭.(7)‬‭13.50‬ שקל ליחידה.
ההבטחות: פרוטאין גבוה, ספיגת החלבון טובה יותר ב־300%‬
המציאות: לא ברור מה מקור ההבטחה לספיגת חלבון טובה יותר. זו הבטחה מרשימה, שלא ממש מחייבת את היצרן. החטיף מכיל לא פחות מארבעה סוגי צבעי מאכל. מקור השומן בו הוא שמן דקלים מוקשה, לא אחד מהשמנים הבריאותיים, רק תבחרו איזה חטיף אתם רוצים? רוצים פוש של אנרגיה? תנו עדיפות לדגנים מלאים עם דגש חזק על אגוזים ושקדים. אתם בדיאטה? לכו על דגנים מלאים המשלבים ויטמינים ומינרלים ושליש מהשומן במוצר רווי. לא מצוין אילו ויטמינים יש בחטיף. זהו חטיף שאינו מאוזן תזונתית. כמות החלבון גבוהה ‭15)‬ גרם) ומהווה רבע מהכמות היומית המומלצת, אבל השומן אחראי למחצית מהקלוריות – הרבה למוצר חלבוני. מחצית מהפחמימות שבחטיף מקורן בסוכרים.
במאגור 1990 (היבואנית) מסבירים: החטיף נמכר בכל העולם ומיוצר בארצות־ הברית. הוא עומד בכל התקנים של משרד הבריאות הישראלי וה־FDA האמריקאי. החלבון הינו חלבון מי גבינה, המיוצר ברמה הגבוהה ביותר שקיימת כיום בעולם. ספיגה ממוצעת מחלבון עומדת על כ־30%‬ כאשר הספיגה של הפאואר קראנץ' עומדת על למעלה מ־90%,‬ פי שלושה מהרגיל .
שורה תחתונה: לא עונה על הגדרת תזונה בריאותית.

המידע מתוך אתר YNET במדור הדיאטה.

התמונה לשם המחשה בלבד